Новини
Три кроки наліво, три кроки направо, крок вперед і два назад ...
Ще не прочитаний уважно ринковими аналітиками і профучасниками (через відсутність у вільному доступі), а тільки поданий у формі презентації на Міжнародному форумі учасників ринку капіталу проект (або робоча версія) Програми розвитку вітчизняного фондового ринку на період 2015–17 рр. вже викликав активне обговорення на сторінках інтернет- та друкованих видань. З одного боку, підготовка нової програми необхідна з огляду завершення (швидше за все, досить успішного) попередньої програми на період 2012–2014 рр. До речі, саме в рамках цієї програми нормами закону від 14.10.2013 були розділені розрахунково-клірингові функції та депозитарний облік, а на базі комерційного депозитарію (ВДЦП) був організований Розрахунковий центр з часткою Нацбанку в ньому – 77,7897%. З іншого боку, незважаючи на аргументацію керівництва Комісії про доцільність презентації проекту нової програми саме на форумі такого високого рівня, виникає питання про те, чому цей документ досі відсутній на сайті Комісії, а в пресі з’являються тільки окремі цитати з нього, що викликають все більший подив. Хоча цілком можливо, що саме таке завдання ставив глава Комісії Д. Тевелєв, натякаючи на наявність у розробленому проекті провокаційних пунктів як приводів для дискусії між учасниками ринку. Останні також готуються до розробки своїх пропозицій (зрозуміло, конструктивних, що, однак, неможливо до ознайомлення з текстом зазначеного проекту) і очікують обіцяного обговорення розділів Програми до 10 жовтня, після чого фінальна версія буде сформована, затверджена на засіданні Комісії та подана до Адміністрації Президента на узгодження.
Крім того, глава Комісії (з метою утримати в тонусі представників ринку?) натякнув, що Програма – це далеко не все, а лише елемент загальної стратегії розвитку, спрямованої на ... Правильно! Підвищення ефективності регулювання ринку. До чого оригінально. Спочатку для підвищення ефективності функції поділяють, а потім, через менше ніж рік, їх з тією самою метою, а також для модернізації депозитарної, клірингової та розрахункової систем, знову об’єднують. Правда, при цьому ніхто не акцентує, що ці функції об’єднують на базі зовсім іншого закладу. Не забуті і правильні слова – розширення, збільшення, вдосконалення, поліпшення. Все – для стимулювання зростання інвестицій в економіку, зокрема шляхом придбання цінних паперів українських компаній. При цьому розробникам цієї ідеї немов невтямки, що нестабільність нормативно-правового поля, де постійним є тільки перетасування законодавчих положень, не тільки веде до невдоволення багатьох внутрішніх учасників ринку, але й утримує інвесторів (замість їх мотивування) від вкладення капіталу в Україну. Вітчизняні ж представники ринку, які ще не прийшли до спільного рішення про ступінь законності механізму нинішнього підключення ВДЦП до системи електронних платежів НБУ, почнуть ламати голову над новими проблемами, пов’язаними з імплементацією нових нормативних положень у практичну діяльність (що завжди супроводжується великим обсягом роботи з документами). Знайдеться робота і для фахівців Комісії: будувати нову облікову систему, гармонізувати її з існуючою розрахунковою, підключати до платежів НБУ. Складається враження, що все це робиться для обґрунтування важливості, необхідності та незамінності Комісії, особливо в світлі озвученої не так давно інформації про об’єднання Нацбанком повного комплексу функцій регулятора фінансового ринку України.
Яким чином Комісія підвищує ефективність регулятивної діяльності, поступово відбираючи функції у ВДЦП, розмірковує Тарас Гончарук, провідний спеціаліст відділу депозитарної діяльності депозитарними департаменту компанії Pro Capital Securities
«Усе нове – добре забуте старе». Чомусь тільки це і згадується, коли читаєш чергову новелу проекту програми. Якщо її реалізують, то фактично НДУ поставить ВДЦП «мат у два ходи». У процесі реформи Національної депозитарної системи ВДЦП вже позбавили функцій депозитарію. Зараз же його позбавляють ще й функцій клірингу. З одного боку, безумовно, набагато зручніше, коли все зосереджено в одній установі, а з іншого, це нагадує просто захоплення ринку монополістом за допомогою адміністративних важелів. Для РЦ (ВДЦП) це означає припинення самостійної діяльності, а для НДУ, депозитарних установ та депонентів, швидше за все, виллється в необхідність внесення змін в усі договори. Зазначимо, вже втретє...