Новини
Щоденне копіювання інформації. Чи позбавить це від усіх проблем?
На початку липня поточного року на сайті Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку (далі – НКЦПФР) був опублікований Проект рішення Комісії, схвалений на її засіданні 24.06.2014 р. Цей проект має стандартно неоригінальну назву – «Про внесення змін до Положення про здійснення депозитарної діяльності». Зазначеним проектом вносяться зміни до I, III, V, VI, VIII розділів чинного Положення. Серед сукупності запропонованих змін, винесених на обговорення (серед яких питання отримання уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізосіб статусу керуючого рахунком у ЦП, що є об’єктами комунальної власності; скорочення переліку необхідних документів для відкриття рахунку ІСІ з приватним розміщенням тощо) особливу увагу профучасників привернула новація, згідно з якою нормується необхідність щоденного (точніше, в рамках кожного операційного дня) збереження інформації (а саме, її копіювання) Центральним депозитарієм (далі – ЦД) та всіма діючими на ринку депозитарними установами. Роз’яснюючи актуальність реалізації цієї функції, представники Комісії вказують на необхідність збереження інформації як гарантію прав власності на ЦБ. Фахівці в цілому схвалюють такий зрозумілий і розумний хід, пов’язуючи його з гострою наразі проблемою відновлення згорілих (таких, що втратили можливість точного фізичного відтворення) реєстрів власників ЦП, ситуація з якими (реєстрами) затягується. І хоча в теперішній час ряд депустанов і так виконує копіювання інформації станом на кінець дня, але відсутність законодавчої норми про необхідність такої діяльності, у свою чергу, не завжди дозволяла використовувати ці відомості у випадках деяких пошкоджень вихідної бази даних.
Зазначимо, що повний перелік змін, викладений у порівняльній таблиці до проекту, складається з 61 пункту (зазначена норма про копіювання в ній остання, належить до п. 12 розділу VIII). Згідно з внесеними змінами, резервному збереженню підлягають бази даних системи депобліку (інформаційні масиви), прикладне ПЗ, використовуване для обробки інформації зазначеної системи обліку, та ключові дані посадових осіб ЦД (депустанов). Останній блок даних є безпосередньо ключовим, оскільки охоплює як особисті, так і відкриті ключі, а також сертифікати відкритих ключів. Крім того, вказано правила зберігання резервних копій. Воно повинно відбуватися окремо від зберігання оригінальних масивів інформації, період збереження щоденної інформації – 15 днів і більше (тобто зберіганню підлягає як мінімум 15 останніх копій, які поступово зміщуються з лагом, остаточно затвердженим установою). Крім цих масивів, зберіганню підлягають впродовж трьох років резервні копії інформації за останній операційний день кожного місяця (тобто ще 36 наборів даних). Таке зберігання має здійснюватись у спеціальних приміщеннях (основні вимоги – захист від випромінювання, впливу магнітного поля та ін.), а як запам’ятовуючі пристрої слід використовувати зовнішню пам’ять (машинні носії інформації).
Сьогодні, як було зазначено вище, здійснюється копіювання даних з використанням спеціальних програм-інструкцій (скриптів), причому ця процедура є безкоштовною. При нормуванні резервного копіювання будуть потрібні витрати на модернізацію відповідного ПЗ, що, природно, збільшить витрати профучасників від нинішніх щомісячних 1800 грн (або 3300 грн за наявності ЦБ зарубіжних емітентів) на невідому нині величину. Природно, постає питання про те, хто саме стане підрядником при розробці цього ПЗ, наскільки прозоро буде проведена процедура вибору виконавця. Експерти ринку вказують, що налаштування ПО в рамках нових норм закону не є досить серйозною проблемою. База даних операційного дня будь-якого профучасника може створюватися і розміщуватися на зберігання автоматично, що дозволить легко знаходити відомості за будь-який період.
Оскільки основна інформаційна проблема сьогодні – рахунки власників ЦП, відкриті в установах АР Крим, профучасники неодноразово закликали регулятор відреагувати на ситуацію. Все менше депустанов регіону надають регулятору звіти з діяльності, й лише одиниці з них надсилають копії документів, що обґрунтовують трансакції. Представники саморегулівних організацій учасників ринку вказували на практичну неможливість швидкого та безпроблемного для всіх сторін вирішення питань, пов’язаних з виникненням спірних прав на ЦП, особливо при їх переведенні до кримського депозитарію. НКЦПФР, відреагувавши на звернення, розробила проект Положення, відповідно до якого ліцензіатам, зареєстрованим (розташованим) у нині окупованих регіонах, наказано припинити здійснення профдіяльності або ж змінити місцезнаходження (заснувати товариство в межах України, але поза АРК (м. Севастополя).
Аналогічна проблема має місце і щодо депустанов, розташованих у зоні проведення АТО.
Катерина Чирка, керівник відділу торгівлі цінними паперами компанії Pro Capital Securities, коментує ситуацію, що складається, так:
Я вважаю, що кожне депозитарна установа для того, щоб убезпечити зберігання інформації, має робити щоденні резервні копії бази і без законодавчо затвердженого порядку. З технікою або з програмним забезпеченням може трапитися все, що завгодно. Тому для перестраховки зобов’язані бути в наявності періодичні копії даних (бажано навіть декілька). Проаналізовані вище зміни депозитарної діяльності в першу чергу торкнуться тих профучасників, які донині не робили цього. Якщо Центральний депозитарій розробить потрібне програмне забезпечення для автоматичного копіювання інформації, це трохи спростить роботу депустановам. Але при цьому можуть піднятися і тарифи щомісячної абонплати НДУ, що, швидше за все, не задовольнить учасників ринку.