Новини
В очікуванні чергового сплеску регуляторної активності: НКЦБФР планує посилення поточного контролю за обігом акцій
Складається враження, що практично кожне засідання Нацкомісії з цінних паперів – регулятора фондового ринку стає джерелом його чергового потенційного струсу. Так, на засіданні НКЦПФР 22 липня поточного року було схвалено проект чергового набору змін до базового Положення про функціонування фондових бірж, прийнятого менше двох років тому. Ключовий новелою проекту є пропозиція про введення оцінки ліквідності кожної ЦБ на основі розроблених Комісією критеріїв ліквідності. До суті критеріїв ми ще повернемося, а поки вкажемо, що біржам ставиться в обов’язок встановлювати за підсумками кожного торгового дня рівень ліквідності (перший – третій), публікуючи його на сайтах майданчиків. Виходячи з цих даних, структурний відділ біржі, що відповідає за допуск ЦБ до торгів (як правило, відділ експертиз), може прийняти рішення про призупинення поточних торгів певним цінним папером при перевищенні деякого значення відхилення сьогоднішньої ціни від показника за підсумком торгів напередодні. Проектом передбачається, що за певних умов біржа буде зобов’язана це робити. Такими умовами стануть окреслені регулятором діапазони зміни ціни за ЦБ першого рівня ліквідності та акціями, використовуваними для формування фондового індексу кожної з бірж. Як приклад відхилення від ціни наводиться зростання (зменшення) на понад 20% за десятихвилинний інтервал часу. У відповідь на це фахівці ринку вказують, що низьколіквідні папери ряду непоганих підприємств можуть довгий період часу не торгуватися взагалі, а потім показати полуторний приріст за сесію, що стане неможливим при узаконенні розглянутого проекту.
На думку біржових фахівців, що же стосується суті критеріїв, то вони не мають відношення до економічної категорії «ліквідність», яка визначається в економіці як готовність до негайної реалізації без значних втрат коштів. І дійсно, число укладених контрактів, торгових днів та осіб, в інтересах яких укладалися контракти за ЦБ, а також обсяг торгів є опосередкованими характеристиками й не можуть бути однозначними критеріями. При цьому НКЦБФР, як це, на жаль, прийнято в системі державного регулювання українського бізнесу, залишає за собою право окремими рішеннями встановлювати значення перерахованих критеріїв, виходячи з отриманих від бірж даних. Бонусом для біржі регулятор вважає надану їй можливість самостійно формулювати додаткові вимоги до оцінки ліквідності ЦБ (можливо в розрахунку на те, що біржові експерти встановлять граничні значення для істинних характеристик ліквідності). Розширюючи спектр можливостей бірж, Комісія також дозволяє їм при визначенні біржового курсу не використовувати договори з ознаками маніпулювання (викладеними у чинному законодавстві щодо держрегулювання ринку ЦП).
Як додаткові вимоги зазначено обмеження на договори, за якими визначається біржовий курс ЦП, і розширено перелік заборон щодо укладення біржових контрактів.
Зважаючи на значне розширення списку обов’язкових дій бірж, крім реєстрації у Мінюсті України, розглянутий законопроект повинен пройти додаткову експертизу на предмет його гармонізації з аналогічних європейським законодавством, насамперед - у частині відповідності правам і основоположним свободам людини, затвердженим відповідною Конвенцією. У разі позитивного завершення цього етапу Положення, що набере чинності одразу після опублікування, дозволить біржам протягом кварталу (щодо ряду нових вимог – року) узгодити свою діяльність з цими зміненими вимогами. Одним із найбільш витратних моментів для бірж стане оновлення програмного забезпечення, необхідне для реалізації процедури щоденного розрахунку рівня ліквідності, при цьому в Положенні не визначено, на кого будуть покладені зазначені додаткові витрати.
Зазначимо також, що НКЦПФР, традиційно вказуючи на можливість публічного обговорення документа після його опублікування «найближчим часом», так за останні 17 днів і не спромоглася вивісити проект на сайт. Але навіть наведені дані викликали негативну реакцію фахівців фондового ринку. Крім викладеного вище, експерти нагадують, що аналогічний документ готувався десятиліття тому регулятором російського фондового ринку, проте незабаром був визнаний помилкою. Прикро, що в сліпому копіюванні дій північного сусіда розробники нових правил гри на фондовому ринку не спромагаються переглянути на пару кроків вперед, щоб переконатися в некоректності запропонованих змін. У коментарях українських фахівців, що з’явились у пресі, вказується на доцільність зведення поки не дуже узгоджених на вітчизняному фондовому ринку ліквідності та лістинговості, хоча, по-перше, ці дві характеристики на міжнародних ринках корелюють (оскільки ліквідність входить до ключових критеріїв лістинговості), а по-друге, на значенні рівня лістингу базується оцінка якості ЦБ.
Плани регулятора щодо активізації контрольних функцій коментує Катерина Чирка, керівник відділу торгівлі цінними паперами компанії Pro Capital Securities
Внесені до Положення зміни є поки тільки проектом, тому, з урахуванням негативного сприйняття профучасниками фондового ринку цієї новини, можливі ще додаткові коригування. У кожному разі, біржі зі свого боку подаватимуть зауваження та пропозиції, оскільки деякі питання є спірними. Наприклад, якщо зараз ціна котирування позалістингових паперів може коливатися від 0 до 60%, а лістингових – у середньому на 7–10%, то після реєстрації змін НКЦБФР зможе сама встановлювати ряд критеріїв для визначення ліквідності, аж до числа заявок та кількості покупців і продавців. І відповідно, змінена ціна котирування може зменшитися, а то й зовсім не варіювати після останнього закриття. Остаточні висновки можна буде зробити після ознайомлення з підсумковим варіантом Положення з урахуванням усіх розглянутих Комісією пропозицій від учасників та реєстрації змін у Мін’юсті.